اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

      
چهارشنبه 13 مهر 1401 - 05 October 2022
شناسه خبر: 9160
تاریخ خبر: 1401/5/15
ساعت: 14:55
در جلسه ای با حضور معاون اول رییس جمهور وضعیت توسعه و نگهداری شبکه حمل و نقل کشور بررسی شد؛

دکتر مخبر: شبکه حمل و نقل ریلی و جاده ای ستون فقرات توسعه کشور است/ هدفگذاری برای ساخت 858 کیلومتر آزادراه و هزار کیلومتر راه آهن

جلسه بررسي وضعيت توسعه و نگهداري شبكه حمل و نقل جاده اي و ريلي كشور ظهر امروز به رياست معاون اول رئيس جمهور برگزار شد.

دكتر محمد مخبر در اين جلسه توسعه بخش حمل و نقل كشور را از رويكردهاي اصلي دولت سيزدهم برشمرد و گفت: بايد به نحوي برنامه ريزي شود كه توسعه خطوط ريلي و شبكه جاده اي شامل بزرگراه ها و آزادراه ها با سرعت هر چه بيشتر انجام شود؛ چرا که شبکه حمل و نقل به مثابه ستون فقرات برای توسعه کشور است.
معاون اول رئيس جمهور توسعه خطوط ريلي و جاده اي كشور را پيش نياز توسعه ترانزيت كشور دانست و افزود: اگر ترانزيت رونق پيدا كند و اهداف تعيين شده در اين بخش محقق گردد، در مدت زماني كوتاه شاهد بازگشت سرمايه گذاري هاي صورت گرفته براي توسعه حمل و نقل ريلي و جاده اي كشور خواهيم بود.
دكتر مخبر بر اهميت توسعه حمل و نقل ريلي كشور تاكيد و خاطرنشان كرد: توسعه شبكه راه آهن نقش گسترده اي در رشد اقتصادي و نيز رفاه اجتماعي و اشتغال زايي دارد و با توجه به اينكه ايران با 15 كشور همسايه است، با توسعه خطوط ريلي كشور گامي مهم در جهت بهره برداري از ظرفيت هاي ترانزيت برداشته خواهد شد و از تلفات انساني و مالي در ترددهاي جاده اي نیز كاسته مي شود.
معاون اول رئيس جمهور در ادامه با يادآوري اينكه منابع دولت براي توسعه حمل و نقل ريلي و جاده اي به نسبت محدود است، بر ضرورت ايجاد تنوع در تأمين منابع مالي مورد نياز تأكيد كرد و گفت: جذب سرمايه هاي مردمي، مشاركت بخش خصوصي و استفاده از روش تأمين مالي خارجي مي تواند كمك هاي شاياني براي سرعت بخشيدن به روند توسعه حمل و نقل كشور داشته باشد وگرنه صرفا با منابع دولتی نمی توان در مدت زمان مطلوب به اهداف تعیین شده رسید.
دكتر مخبر وزارت راه و شهرسازي را مكلف كرد براي هر يك از پروژه ها، كريدورها و خطوط ريلي و جاده اي در دست احداث، بسته پيشنهادي براي جذب سرمايه گذاري و روش هاي متنوع تامين مالي تدوين و براي تصويب نهايي ارايه دهد.
معاون اول ریيس جمهور افزود: دولت حمايت ها، پشتوانه ها و مجوزهاي لازم را جهت استفاده از سرمايه هاي مردمي و منابع مالي بخش خصوصي و خارجی براي وزارت راه و شهرسازي فراهم خواهد كرد و لازم است اين وزارتخانه نيز برنامه ريزي ها را به نحوي انجام دهد كه مردم و بخش خصوصي نسبت به سرمايه گذاري در پروژه هاي حمل و نقل ريلي و جاده اي ترغيب شوند.
وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه با اشاره به رشد دو و نیم برابری حمل بار در ترانزیت ریلی در سال گذشته بر هدفگذاری این وزارتخانه برای تحقق کامل شبکه حمل و نقل جاده ای و ریلی در کمترین زمان ممکن تاکید کرد و افزود: در صورت تامین اعتبار لازم امکان راه اندازی 293 کیلومتر آزادراه تا یک سال آینده و 858 کیلومتر آزادراه و هزار کیلومتر راه آهن در برنامه توسعه کوتاه مدت وجود دارد. 
در اين جلسه معاونين وزارت راه و شهرسازي گزارش هايي از آخرين وضعيت پروژه هاي حمل و نقل كشور شامل راه آهن و خطوط ريلي و همچنين شبكه جاده اي و بزرگراهي كشور ارايه كردند و ضمن تشريح آخرين وضعيت موجود، به بيان گزارشي از اعتبارات مورد نياز جهت نگهداري شبكه حمل و نقل جاده اي و ريلي و همچنين ايجاد و تكميل پروژه هاي مرتبط با توسعه حمل و نقل ريلي و جاده اي پرداختند.
در اين جلسه مقرر شد وزارت راه و شهرسازي ظرف مدت 3 هفته بسته هاي پيشنهادي و روش هاي تامين مالي براي اجراي پروژه هاي اولويت دار در دست اقدام و همچنين نگهداري شبكه حمل و نقل جاده اي و ريلي كشور تدوين و ارايه كند.

r_rsar
اخبار برگزيده